Tlumený harmonický oscilátor

Ondřej Maršálek, ondrej.marsalek@matfyz.cz

Úvod

 V tomto pracovním listu se podíváme na řešení pohybové rovnice tlumeného harmonického oscilátoru. Nejdříve rovnici sestavíme a stručně probereme jednotlivé typy jejích řešení. Poté se podíváme na to, jak si s rovnicí poradí Maple. Nakonec zkusíme sestavit jednoduchou animaci lineárního oscilátoru přímo v grafu řešení rovnice. Jak uvidíme později, řešení rovnice má tři varianty:

1) Tlumené kmity

[Maple Plot]

2) Mezní aperiodický stav

[Maple Plot]

3) Kritické tlumení

[Maple Plot]

Jak na to

Při sestavování pohybové rovnice vyjdeme z druhého Newtonova zákona:

F = m*a.

Pokud polohu jako funkci času označíme x(t), můžeme rovnici přepsat do tvaru

m*diff(x(t),`$`(t,2))-F = 0

V případě lineárního oscilátoru můžeme sílu vyjádřit jako přímo uměrnou aktuální výchylce, odpovídající koeficient označíme k. Síla směřuje vždy směrem do klidové polohy, to jest má opačné znaméno než výchylka. Budeme se zajímat o tlumení, které je přímo úměrné rychlosti pohybu, což je ve spoustě fyzikálních situací v podstatě splněno. Koeficient tlumení označíme h. Konečná podoba naší rovnice tedy je

m*diff(x(t),`$`(t,2))+h*diff(x(t),t)+k*x(t) = 0

Vidíme, že se jedná o rovnici bez nezávislé proměnné. Řešení klasickým způsobem pouze naznačíme, protože ve srovnání s použitím možností Maplu se jedná o postup poněkud zdlouhavý. Poslouží nám ovšem jako dobrá ilustrace toho, kolik práce mohou matematické programy ušetřit :-).

I když nápověda Maplu navrhuje jiný postup, pro názornost bych použil následující. Na základě rovnice napíšeme chrakteristický polynom:

m*lambda^2+h*lambda+k = 0.

Jeho řešení bude pochopitelně záviset na hodnotách koeficientů. Tím se řešení rozdělí na tři případy, které odpovídají i třem různým fyzikálním situacím. Pokud h^2 = 4*m*k, jedná se o mezní případ 'optimálního tlumení' (viz například tlumiče pérování automobilů a motocyklů). 4*m*k < h^2 je případ kritického tlumení, kdy je tlumení tak veliké, že návrat do klidové polohy trvá déle než v prvním případě. Poslední možností je h^2 < 4*m*k, což je klasické tlumené kmitání. V každém z případů bychom potom na základě kořenů chrakteristického polynomu nalezli fundamentální systém řešení. Tím ovšem není řešení hotové, ještě potřebujeme vzít v úvahu počáteční podmínky a na jejich základě stanovit koeficienty lineární kombinace jednotlivých funkcí fundamentálního systému... Jak říkám - ne zrovna málo práce. Takže pokud se vám nechce stejně jako mně, zkusme se podívat, jak nám s tím pomůže Maple :-).

Postup zpracování problému pomocí Maplu je zde. Výsledek vidíte níže. Animace pro další parametry oscilátoru najdete v obsahu jako příklady. Animace jsou trochu trhané z důvodu nepříjemné velikosti animovaných gifů při větším počtu snímků. Pokud chcete plynulou animaci a zároveň možnost nastavování parametrů, doporučuji stáhnout worksheet - viz Obsah.

[Maple Plot]

>